Uppdrag
Vi är glada att presentera ett innovativt designverktyg för mobilitetshubbar, utvecklat av Living Cities and Communities (LCC) och våra samarbetspartners i USA, Shared-Use Mobility Center (SUMC). Verktyget hjälper beslutsfattare, planerare och andra aktörer att bättre förstå och stödja specifika resbehov hos kvinnor och vårdgivare.
Vad är mobilitetshubbar? I svensk kontext handlar det om stationsområden och resecentrum som är viktiga knutpunkter i moderna transportsystem och till för att underlätta smidiga övergångar mellan olika transportsätt. Traditionellt har de här platserna ofta utformats för att passa "typiska pendlare" som reser på fasta scheman under rusningstid. Att resemönstren hos kvinnor och vårdgivare generellt ser annorlunda ut, och skapar andra behov, förbises ofta.
Forskning visar att kvinnor och vårdgivare – de som oftast är de som reser med barn, äldre, och anhöriga – respektive patienter, brukare och klienter – gör kortare, mer frekventa resor vid icke-rusningstider. När de reser med personer de tar hand om och har ansvar föt ställs andra krav på säkerhet och tillgänglighet. Här kommer vårt designverktyg in.
Verktyget introducerar sju personas och vägledande designprinciper som hjälper yrkesgrupper som utformar och ansvarar för transportsystemen att ställa rätt frågor och fokusera på verkliga behov. Verktyget – som kommer i form av en open access power Point – är enkelt att använda och kan anpassas för specifika projekt och diskussioner.
”Projektet handlar om att förstå och hantera verkliga behov. Vi strävar efter att skapa transportsystem som är mer inkluderande och rättvisa.”, säger Karin Henriksson, kommunikationschef på LCC
”Oavsett om ni är samhällsledare, designer eller utbildare, använd verktyget och bidra till förändring. Tillsammans kan vi skapa transportsystem som fungerar för alla.”, säger Benjamin de la Peña, VD på SUMC.
Future Mobility, med stöd av Vinnova och Equitable Transportation Fund (ett projekt av Global Philanthropy Partnership), har finansierat detta viktiga initiativ.
Andra skriver om vårt projekt:
År
2023–2024
Partner
Shared-Use Mobility Center
Finansiär
Vinnova
Länder
Sverige
USA
Vårt användarvänliga verktyg för planering och design bidrar till att göra kvinnor och vårdgivares resor mer jämställda
Vår roll
Med vår expertis inom mobilitet, genusperspektiv och dialogprocesser har Living Cities and Communities lett innovationsprojektet i nära samarbete med våra partners i USA, Shared-Use Mobility Center. Projektet är organiserat med kärnkomponenter av kunskapsdelning, dialoger och designworkshops.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Se en kort film som berättar om projektet Parkliv.
Hämta Parklivs guide med sju verktyg för ökad användning och tillgänglighet i urbana grönområden.
Inspelningen av webbinariet hittar du här
Vad säger forskningen? Hur jobbar kommuner med brukarmedverkan i grönområden i resten av Europa? Hanna Fors, SLU
Introduktion till Parklivsmodellen. Emma Shepherdson, Living Cities
Testbädd Malmö. Att samarbeta över förvaltnings-gränser – offentliga grönområden anpassade för personer med autism. Petra Bengtsson, Malmö stad
Testbädd Tyresö. Att involvera barn i utvecklingen av grönområden – med konkreta resultat i utemiljön känner barnen att deras deltagande spelar roll. Julia Hedman, Tyresö kommun
Testbädd Östra Göinge. Att göra ett befintligt grönområde i en mindre kommun tillgängligt för fler. Anders Carlzon & Johanna Holgersson, Östra Göinge kommun och Bengt Persson, SLU
Film från Östra Göinge (Youtube, nytt fönster)
Att samarbeta över förvaltningsgränser – offentliga grönområden anpassade för personer med autism. Petra Bengtsson, Malmö stad.